Thursday, October 29, 2009

ketam nipah..

a.. cite bab2 ketam ni aceli aku pon tatau sgt.. but thanx alot to abg apit, abg ajim, n en.mat.. tak lupe gak kpd krew2 yg len.. hehe…
ketam nipah ni species ketam yg dok kat area2 cam paya tu.. yg ada pokok api2 tu… ha… die stay dlm selut.. kalo org cina makan la.. org melayu tak ramai yg makan…

bnyak pendapat myatakan ketam ni sedap n ec padat… tak kurang jugak ada yg megatakan ketam laut lagi sedap.. hmm.. terpulang la pd pandangan masing2…
so.. sepanjang aku ‘praktikal’ kat cni.. banyak mende yg aku blaja..selain daripada kamben n cili.. aku gak blaja sal ketam nipah ni.. cane cara2 na tangkul ketam.. habitat ketam.. ciri2 die.. tp yang paling penting aku tao na bezakan ketam jantan n ketam betina… hehehe… slama ni tao makan je…
so ni cara2 na tangkul ketam..






















kan da dapat ketam tu… heee…cara na lepaskan tangkul~ tangkul tu kena la tenggelam dalam air(cam dalam gamba yg ke3).. gamba yg ke5 tu ada ketam didalam tangkul… tu ketam betina.. cane na bezakan?? katam betina mempunyai sepit yg kecil berbanting ketam jantan… na tgk sepit ketam jantan???? jap…












so… nampak tak bezanya??? beso woo… kalo kena kepit tu… tatau le…











ha… ni kena kepit ngan ketam betina bersaiz sederhana…. sakit jugak tu…(bukan gamba tgn aku tu).. so.. kalo kalo taknak ’salam’ ngan ketam.. berhati2 lah semasa mengikat kepit die tu… hee..













da abeh ikat kepit die tu.. kita timbang la ketamnye… ni ada sekilo.. dalam 5 ke 6 ekor ketam.. bergantung pada saiznya… skilo leh le dapat dalam RM20.

No comments:

Post a Comment